Inspireren en motiveren

De thema-avond van de ouderraad van 8 april 2015 ging over de vraag hoe ouders hun kinderen kunnen motiveren als het om school en onderwijs gaat. De avond werd verzorgd door Marijke Schekkerman (van www.debegaafdenwijzer.nl) en Maarten de Haan (van het Brein Centraal Leren Instituut). Voor ouders die nog wat meer willen weten over ‘leren leren’ en je kind inspireren/motiveren, hierbij nog wat informatie op een rij.

RV-AF827B_TEENC_G_20120127193902Wat voor type leerling is mijn kind?

Hoe stimuleer en motiveer je het kind?

Dat hangt ook samen met de ‘mindset’ van de ouders/verzorgers. Ben je er rotsvast van overtuigd dat iemand die voor een dubbeltje geboren is nooit een kwartje kan worden (fixed mindset), of ga je er van uit dat ieder kind zich nog volop kan ontwikkelen (groei mindset)?

Adrenaline vs. dopamine

De essentie van stimulans is volgens Schekkerman en De Haan dat je met het schoolgaande kind vooral in gesprek gaat (en probeert te blijven) over geleverde inspanning en toewijding (‘ik zie dat je aan je huiswerk hebt gezeten en daarna pas bent gaan gamen, goed hoor! Kan ik je nog ergens bij helpen?’), méér dan resultaat (‘alwéér een drie!’). Als het kind met zijn ouders in een ‘afrekencultuur’ terechtkomt, werkt dat averechts. Het lichaam van de puber gaat dan vanuit het defensief de neurotransmitter adrenaline aanmaken, een stresshormoon. Positieve stimulans (‘goed gedaan!’ of ‘volgend keer gaat het vast nog beter!’) leidt bij het kind tot aanmaak van dopamine, hetgeen (mede) helpt om betere, rationele beslissingen te nemen.

Puberbrein

Bij dit alles is belangrijk om te (blijven) beseffen dat de hersenen van de middelbare scholier nog niet ‘af’ zijn. Hersenen zijn doorgaans pas rond het 23ste levensjaar uitontwikkeld. Dit zorgt er mede voor dat pubers (nog) niet altijd de (volledige) consequenties van hun beslissingen en handelen kunnen overzien. Er is de laatste jaren veel over het ‘puberbrein’ gepubliceerd. Hierbij een aantal links en leestips: